Archiwum aktualności

Archiwalne wydanie tygodniowe: 09.11-15.11.2009 r.

• A4 ma być pierwszą autostradą, która przetnie całą Polskę wszerz. Zacznie się na niemiecko-polskim przejściu granicznym Ludwigsdorf – Jędrzychowice, a skończy na polsko-ukraińskim przejściu Korczowa – Krakowiec. Dojazd z Podkarpackiego do Niemiec w sześć, siedem godzin? Za kilka lat stanie się to możliwe! Póki co, dzisiaj samo dojechanie z Przemyśla do Krakowa zajmuje pięć, sześć godzin. 29 października dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad, Wiesław Kaczor, podpisał historyczną, bo pierwszą w naszym województwie, umowę na budowę autostrady na odcinku Jarosław (a właściwie węzeł Wierzbna) - Radymno. W środę kolejną, na odcinek z Radymna do Korczowej. Na razie są to jedyne fragmenty naszej autostrady oznaczone na mapie inwestycyjnej terminem "do realizacji”. Pierwszy, liczący 25 km, zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm polskiego Budimex Dromex SA i hiszpańskiej Ferrovial Agroman SA. Według złożonej w przetargu oferty prace projektowe i budowlane mają kosztować 969 mln złotych. Firmy udzielają 7-letniej gwarancji. Przetarg na 22-kilometrową trasę z Radymna do Korczowej wygrała oferta greckiej firmy J&P Avax. Zwycięska firma zaprojektuje i wybuduje ten odcinek za 818 mln złotych, z gwarancją na 10 lat. Prace projektowe wystartują niebawem. Budowlane prawdopodobnie ruszą na przełomie lata i jesieni przyszłego roku. Obie firmy chcą skończyć roboty do 30 kwietnia 2012 r. Z pozostałej części naszej autostrady cztery pododcinki są oznaczone jako "na etapie przetargu”. Krzyż – Dębica, Dębica – Rzeszów i dwa pododcinki autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Najwolniej idą prace z pododcinkiem z Rzeszowa do Wierzbnej. Na razie ten fragment oznaczony jest zapisem "planowany do przetargu do końca 2009”. Oba odcinki mają być zbudowane w systemie "projektuj i buduj”, co znacznie skróci czas inwestycji. Realizują je firmy polska, grecka i hiszpańska. Jednak już teraz wiadomo, że prace przy niej będą mieli głównie mieszkańcy naszego regionu. Na odcinku Jarosław – Radymno półtora tysiąca osób, na drugim podobna liczba. Dużo się o tym pisze na regionalnych forach internetowych. "Mam już zapewnioną pracę kierowcy ciężarówki. Będę budował odcinek z Radymna do Korczowej” – cieszy się internauta. Powszechną euforię burzy jednak jeden wstydliwy fakt. Początki autostrady A4 na obecnych terenach Polski sięgają III Rzeszy i trasy Berlin – Gliwice. Pierwszy odcinek Krzywa – Legnica został oddany do użytku w 1936 r. Niemcy budowali trasę aż do 1945 r. W czasie wojny głównie siłami robotników przymusowych i więźniów obozów. Ówczesna autostrada była betonowa, wykonywana z płyt odlewanych na miejscu. Praktycznie bez żadnych remontów przetrwała... blisko 70 lat. Dopiero w XXI wieku rozpoczęła się przebudowa poniemieckiej trasy i budowa nowej. W połowie lat 80. wybudowano autostradę z Katowic do Krakowa. Do dzisiaj nieustannie remontowaną. Podkarpacka część autostrady zacznie się za węzłem Krzyż, na styku województw: małopolskiego i podkarpackiego. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu. Na początek. Bo gdy będzie jeździć więcej samochodów, to z obu stron wybuduje się dodatkowo po jednym pasie. Czyli w sumie będzie ich sześć. Rozwiązanie to planuje się już teraz, dlatego zarezerwowano sporo miejsca (o wiele więcej niż trzeba) na położony między jezdniami pas zieleni. To z niego wykrojone zostaną w przyszłości dodatkowe pasy ruchu. Budowlańcy wzniosą przy autostradzie 75 mostów, 113 wiaduktów. Najważniejsze będą jednak węzły. Powstanie ich 16, z tego 3 w obrębie Rzeszowa. To przy nich będzie się koncentrować autostradowe życie. Przy każdym węźle znajdą się SPO, czyli strefy poboru opłat. Oprócz tego w ciągu autostrady powstaną trzy PPO, czyli punkty poboru opłat, w tym dwa w okolicach Rzeszowa. Docelowo wszystkie polskie autostrady będą płatne. W Podkarpackiem jedynym bezpłatnym odcinkiem będzie autostradowa obwodnica Rzeszowa. Przy naszym odcinku, zapewne w późniejszym okresie, powstanie szesnaście MOP-ów, czyli miejsc obsługi podróżnych. Osiem z nich będzie miało pierwszą kategorię (właściwie tylko parking, ubikacjae i ławki ze stolikami). Cztery MOP-y będą zaliczane do najlepiej wyposażonej trzeciej kategorii. Ze stacjami benzynowymi, restauracjami, hotelami, motelami, bankami itp. MOP-y, zwłaszcza drugiej i trzeciej kategorii, to szansa na miejsca pracy w usługach dla wielu osób. Autostrada przyniesie pieniądze nie tylko na terenach położonych bezpośrednio przy niej. Będzie miała wpływ na rozwój całego regionu. Tak jest w przypadku województwa dolnośląskiego, które przez wiele lat było w Polsce jedynym regionem, który miał autostradę. Dziś jego mieszkańcy są jednymi z najlepiej zarabiających w Polsce. Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia, stolicy Dolnego Śląska, nie ma wątpliwości z czego wzięło się to bogactwo.
- Autostrada i otwartość na inwestycje – wymienia jednym tchem. Czy podobnie będzie na Podkarpaciu?

Autostrada w liczbach

670 km - długość całej autostrady A4 od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami.
165 km – długość podkarpackiego odcinka
38 mln złotych - koszt budowy jednego kilometra na Podkarpaciu (wyliczone na podstawie kontraktu na dwa pierwsze pododcinki A4). Dla porównania: 21 mln zł kosztował nowy gmach Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, 35 mln złotych kosztowała adaptacja internatu szkolnego na budynek Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie.
6,28 mld złotych - szacunkowy koszt całej autostrady w Podkarpackiem
21 groszy – szacunkowa opłata za przejazd samochodem osobowym 1 km autostrady A4 (wyliczone na podstawie opłaty za przejazd z Krakowa do Katowic - obecnie 13 złotych za samochód osobowy).
34 złote - szacunkowa opłata za przejazd samochodem osobowym podkarpackiego odcinka autostrady
140 złotych - szacunkowa opłata za przejechanie autostradą A4 od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami
100 do 200 - tyle miejsc pracy, według różnych szacunków, tworzy jeden kilometr autostrady

Dozwolone prędkości na autostradzie
130 km/h - samochód osobowy, motocykl, samochód ciężarowy do 3,5 tony
100 km/h - autobus spełniający dodatkowe warunki techniczne
80 km/h - samochód osobowy z przyczepą, motocykl z przyczepą, samochód ciężarowy do 3,5 tony z przyczepą, samochód powyżej 3,5 tony, autobus (również z przyczepą)

Reklama