Archiwum aktualności

Archiwalne wydanie tygodniowe: 24.08-30.08.2015 r.

• Postęp w realizacji tras rowerowych Greeen Velo można śledzić na interaktywnej mapie online. W Rzeszowie prace trwają już od czerwca. "Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej" to ogromny program tworzenia spójnej trasy rowerowej biegnącej przez pięć województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. W ramach podkarpackiego odcinka powstanie blisko 460 kilometrów oznakowanej trasy rowerowej, z czego ponad 36 km to ścieżki asfaltowe, a 52 km to nowe drogi o nawierzchni tłuczniowej. Powstaną też nowe mosty, m.in. w Przemyślu, Olszanach, Chyrznie i Żabnie, a kolejne dwa zostaną wyremontowane w Chałupkach Dusowskich i Bachowie. Wzdłuż całej trasy będzie ustanowionych 50 miejsc obsługi rowerzystów (MOR).
- Trasa będzie wiodła przez atrakcyjne obszary, m.in. miejsca cenne przyrodniczo, zabytki, ważne węzły komunikacyjne, przesiadkowe - mówi Ewa Sudoł-Sikora z Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie, odpowiedzialnego za ten projekt. Podkarpacki odcinek trasy biegnie od granicy z województwem lubelskim w miejscowości Podlesina przez Horyniec- -Zdrój, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk, Ulanów, aż do granicy z województwem świętokrzyskim w miejscowości Trześń. W Rzeszowie fani dwóch kółek mogą liczyć tylko na niewielkie fragmenty nowych ścieżek. To tzw. łącznik z dworcem PKP oraz wzdłuż ulicy Nefrytowej i Olszynek. Trasa Green Velo w Rzeszowie przebiegnie przez os. Budziwój, Drabinianka, Nowe Miasto, Pobitno i Załęże, m.in. wzdłuż drogi serwisowej krajowej "dziewiętnastki". Ścieżki zostaną odnowione i odpowiednio oznaczone. Prace rozpoczęły się 10 czerwca i mają zakończyć się do końca października. PZDW zapewnia, że opóźnień nie ma.
- Prace prowadzone są na terenie wielu powiatów i gmin, praktycznie na każdym z pięciu odcinków. Wykonawcy podtrzymują termin zakończenia prac z końcem października - mówi Ewa Sudoł-Sikora. Bardziej optymistyczną wiadomością dla rzeszowian jest fakt, że jesienią będzie gdzie wyjechać na dłuższą, nawet kilkudniową rowerową wycieczkę za miasto. Atrakcji na trasie nie zabraknie. Odcinek Narol - Horyniec-Zdrój to szlak biegnący przez malowniczo wznoszące się pagórki parku krajobrazowego. Po drodze można wstąpić do cerkwi w Gorajcu, Łówczy, Radrużu, zobaczyć bunkry Linii Mołotowa, a także dziedzictwo przyrodnicze, czyli źródła rzeki Tanew w rezerwacie Kobyle Jezioro i stanowisko geologiczno-archeologiczne tzw. Świątynia Słońca. Z kolei teren południowego Roztocza znany jest z doskonałych warunków do turystyki rowerowej, czyli łagodnie wznoszących się wzgórz, gęstych sosnowych lasów, bardzo dobrze utrzymanej sieci lokalnych szlaków i ścieżek rowerowych.
- Jeśli chodzi o okolice Przemyśla to szczególną uwagę trzeba zwrócić na cerkiew w Chotyńcu wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz fort Twierdzy Przemyśl, który jest wielką gratką dla miłośników historii - wylicza Ewa Sudoł-Sikora. Koszt powstania tras Green Velo na Podkarpaciu to 74 mln złotych, z czego 85 proc. to środki unijne. 10 proc. pochodzi z budżetu państwa, a pozostałe 5 proc. to wkład własny województwa. Dodatkowo w regionie powstanie alternatywny, ponad 27-kilometrowy odcinek trasy rowerowej łączący województwo świętokrzyskie z lubelskim poprzez północną część woj. podkarpackiego. Inwestycję tę realizuje powiat niżański.

Reklama