Archiwum aktualności

Archiwalne wydanie tygodniowe: 26.01-01.02.2015 r.

• ZUS ostrzega przed zawieraniem umów z nieuczciwymi firmami outsourcingowymi... W weekendowym (23-25 stycznia) wydaniu Super Nowości opisaliśmy, jakie kłopoty ma szef przemyskiej firmy „Sarafis”, który niemal 4 lata temu zawarł umowę outsourcingową z firmą z Dolnego Śląska. Okazało się, że firma ta była nieuczciwa nie tylko wobec pracowników, ale także wobec na przykład ZUS-u. Teraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych żąda zwrotu niezapłaconych składek od „Sarafisu”. Rzecznik prasowy rzeszowskiego Oddziału ZUS, Małgorzata Bukała, wyjaśnia, skąd takie roszczenia wobec przedsiębiorców, którzy zawierali umowy outsourcingowe na warunkach proponowanych przez nieuczciwe firmy.
- Pojawiają się firmy, które proponują działającym podmiotom przejęcie ich pracowników w ramach tzw. umowy outsourcingowej, wskazując, że przyniesie to realne korzyści finansowe. Niestety, w wielu przypadkach nie następuje faktyczne przejęcie pracowników (tj. w trybie art. 23a kodeksu pracy), a firma dokonująca przejęcia nie odprowadza składek na ubezpieczenia społeczne za pracowników - wyjaśnia M. Bukała.
- Sprawy takie ujawnione zostały kilka lat temu, kiedy to nieuczciwe firmy outsourcingowe chciały w łatwy i szybki sposób „dorobić” się kosztem firm, z którymi podpisywały umowy. Działania sprowadzały się jedynie do wypłacania pracownikom wynagrodzenia, natomiast miejsce wykonywania pracy i zakres obowiązków pracowników pozostał bez zmian. Dotychczasowy pracodawca nadal sprawował bezpośredni nadzór nad pracownikiem, udzielając urlopów, decydując o zwolnieniu i dalszym zatrudnieniu - tłumaczy rzecznik Oddziału ZUS w Rzeszowie. - ZUS na podstawie zgromadzonego materiału ustala faktycznego pracodawcę. Jeżeli nie jest nim firma outsourcingowa oznacza to, że umowa została zawarta niezgodnie z prawem, a firma outsourcingowa nie jest płatnikiem składek przejętych pracowników. Wówczas klient firmy outsourcingowej i faktyczny pracodawca jest zagrożony powstaniem olbrzymiego zadłużenia z tytułu składek, które będzie dochodzone przez Zakład wraz z odsetkami, ponieważ to faktyczny pracodawca ponosi konsekwencję takich działań. ZUS stoi na tym samym stanowisku co pracownicy, że to firma „faktycznie” ich zatrudniająca powinna wykazać i opłacić za nich składki. Jeżeli jest to konieczne, ZUS stwierdza podleganie ubezpieczeniom społecznym pracowników w drodze decyzji. Pracodawca ma prawo odwołać się od decyzji ZUS do Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - dodaje M. Bukała. Oszukany przez nieuczciwą firmę outsourcingową przedsiębiorca może, rzecz jasna, usiłować „ściągnąć” pieniądze z niej, ale wiele z takich firm już po prostu nie istnieje, a jej szefowie są trudni do namierzenia. (Super Nowości 24)

Reklama