Archiwum aktualności

Archiwalne wydanie tygodniowe: 26.05-01.06.2014 r.

• Skąd „wyciekły” dane osobowe przemyskich maluchów? - W skrzynce na listy znalazłam list adresowany do mego 2,5-letniego syna - opowiada przemyślanka. - Nadawcą było prywatne przedszkole „Akademia Malucha”, tak wynikało z pieczątki na kopercie - wyjaśnia. - Przesyłka zawierała krótki list zachęcający do kontaktu z placówką oraz ulotkę - precyzuje kobieta. - Co to za pomysł, by do takiego malucha słać listy? I co ważniejsze: skąd przedszkole miało dane mojego dziecka? Czy to w ogóle zgodne z prawem, żeby dysponować danymi małych dzieci bez zgody i wiedzy rodziców? - pyta matka chłopca. O to ostatnie zapytaliśmy rzeczniczkę Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Małgorzatę Kałużyńską-Jasak. - Jeśli rodzice dzieci wystąpią w tej sprawie do nas ze skargą, to po przeanalizowaniu wszystkich okoliczności zdarzenia, GIODO oceni, czy doszło do naruszenia przepisów Ustawy o ochronie danych osobowych - zapewnia M. Kałużyńska-Jasak. - Warto przypomnieć, że w przypadku, gdy mamy do czynienia z dziećmi, to na przetwarzanie ich danych osobowych wymagana jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych. O ile rodzice rzeczywiście jej nie wyrazili, to zalecam poinformowanie Biura GIODO o zaistniałym zdarzeniu. Jeśli mają podejrzenie, skąd prywatne przedszkole pozyskało dane ich dzieci, to powinni nas o tym powiadomić - dodaje. Wspólnie z rodzicami maluchów zastanawialiśmy się, skąd mogły „wyciec” dane malców, którym przedszkole pisemnie złożyło oferty. Zaproszenia do odwiedzenia placówki otrzymały jedynie maluchy z Przemyśla, także takie, które są w mieście zameldowane, ale nie mieszkają tutaj praktycznie od urodzenia.
- Zaproszenie przyszło do mojej wnuczki - opowiada pani Krystyna z Przemyśla. - Jest zameldowana w moim mieszkaniu, ale zarówno jej rodzice, jak i ona nie mieszkają tutaj faktycznie - tłumaczy przemyślanka. Niemożliwe więc, by dane dziewczynki udostępniła na przykład przychodnia, w której dziecko się leczy, czy inna placówka zdrowotna, którą odwiedza. Dzieci nie ma w książkach telefonicznych, nie zawierają żadnych umów, skąd zatem pozyskano ich dane? Stosując metodę selekcji negatywnej rodzice z przykrością doszli do wniosku, że dane ich dzieci najprawdopodobniej musiały „wyciec” z przemyskiego Urzędu Miejskiego. Nie dane nam się było dowiedzieć u źródła, czyli w przedszkolu „Akademia Malucha”, jak weszło ono w posiadanie danych przemyskich malców. Osoba prowadząca placówkę jest nieobecna, a odbierająca telefon od nas pani nie jest kompetentna do rozmów z dziennikarzami. Rzecznik prezydenta Przemyśla, Witold Wołczyk, przyznaje, że nie tylko od naszego dziennikarza wie o sprawie, ale urząd miał już sygnały o „wycieku” danych dzieci. - Wszczęte zostało postępowanie wyjaśniające mające na celu ustalenie, czy istotnie dane dzieci przedszkole ma z naszej bazy - informuje. - Postaramy się sprawę wyjaśnić jak najprędzej – zapewnił.

***

W dzisiejszych czasach dane osobowe są towarem. I to towarem bardzo, ale to bardzo pożądanym. Dysponując nimi, można kierować swą ofertę precyzyjnie do potencjalnie zainteresowanych. Ale nasze prawo z założenia ukróca zakusy tych, którzy mają na ów towar chrapkę, nie tylko dlatego, że to element nieuczciwej konkurencji, ale przede wszystkim dlatego, żeby chronić naszą prywatność. W przypadku „wycieku” danych dzieci niefrasobliwość tych, którym te dane „wyciekły”, budzi nie tylko niesmak, ale po prostu zgrozę! Ktoś powie: - No i cóż się stało, że przedszkole zaprasza dzieci? Teoretycznie nic się nie stało. Tyle tylko, że jeśli takie dane ma przedszkole, to może mieć je każdy. W dobie, gdy problem pedofilii przestał być tabu, łatwo sobie wyobrazić odczucia rodziców. Zastanawiające jest, jak to w ogóle możliwe, by takie dane wydostały się z miejsca, gdzie powinny być pilnie strzeżone i udostępniane tylko powołanym do tego instytucjom. Zachęcamy rodziców dzieci do złożenia skargi w GIODO i zawiadomieniu prokuratury o domniemaniu popełnienia przestępstwa. Niech ten, kto udostępnił dane ich dzieci nie pozostaje bezkarny! (Super Nowości 24)

Reklama