Archiwum aktualności

Archiwalne wydanie tygodniowe: 25.03-31.03.2013 r.

• Sporo zamieszania wywołuje składanie deklaracji o opłatach za wywóz odpadów komunalnych. Mieszkańcy Przemyśla narzekają na spore kolejki.
- Chciałem złożyć deklarację. Wchodzę do naszego urzędu a tam mrowie osób. Kilkadziesiąt było na pewno. Na oko kilka godzin czekania w kolejce. Zrezygnowałem – opowiada pan Wacław z przemyskiego os. Kazanów. Podobnych sygnałów od mieszkańców Przemyśla otrzymaliśmy więcej. Sytuacja skomplikowała się po zmianie dotychczasowej interpretacji prawnej. Zgodnie z nią, deklarację samodzielnie musi złożyć każdy właściciel lub najemca mieszkania spółdzielczego.
- Przecież to nielogiczne. Czy każdy z nas musi mieć kilka pojemników? Co będzie jak na dziesięć mieszkań w klatce część zadeklaruje segregowanie odpadów a inni nie. I co z tego, jak ja będę skrupulatnie segregować odpady? Wystarczy, że inni tego nie będą robić. A odpowiedzialność będzie zbiorowa. Przecież, jak śmieci nie będą segregowane, to odbiorca stwierdzi, że konieczne jest naliczanie wyższej opłaty. Mam pilnować, co mój sąsiad wyrzuca do kubłów? – dziwi się Wanda Niebieszczańska z os. Rycerskie. Wątpliwości mają również przemyscy radni. W ub. tygodniu dyskutowana była zmiana śmieciowej uchwały.
- W deklaracji podana jest rubryka na podanie numeru konta bankowego. A po co takie dane? Przecież w Polsce nie ma obowiązku posiadania konta w banku – dziwi się Rafał Oleszek, radny opozycyjnego SLD. Twierdzi, że do sporej grupy mieszkańców trafiły deklaracje bez formuły o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych.
- Do 11 marca wpłynęło 800 deklaracji. Należy zadać pytanie dlaczego tylko 10 proc. osób je złożyło? Mieszkańcy segregujący śmieci będą zmuszeni do posiadania sześciu pojemników, na różne odpady. Jak to ma wyglądać w przypadku mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych? – dziwi się Oleszek. Witold Wołczyk, rzecznik prasowy prezydenta Przemyśla, zapewnia, że urzędnicy robią wszystko, aby ułatwić złożenie deklaracji.
- Najpierw w Urzędzie Miejskim były tylko dwa stanowiska, w których można było złożyć deklarację. Obecnie jest ich pięć. Ponadto planujemy, że w niedziele, oprócz najbliższej świątecznej, będzie takie stanowisko w Galerii Sanowa. Myślimy również o otwarciu urzędu w sobotę, oprócz najbliższej – mówi Wołczyk. Dodaje, że podanie konta bankowego w deklaracji jest nieobowiązkowe.
- Termin na złożenie deklaracji przedłużyliśmy do 30 kwietnia – podkreśla Wołczyk. Deklaracje śmieciowe można składać w głównym budynku Urzędu Miejskiego. Druki deklaracji można pobrać w głównym budynku UM oraz w Wydziale Gospodarki Komunalnej przy ul. Ratuszowej, w siedzibach firm wywożących odpady komunalne: PGK i Trans-Formers oraz siedzibach spółdzielni mieszkaniowych.

Reklama