Archiwum aktualności

Archiwalne wydanie tygodniowe: 26.11-02.12.2012 r.

• O kolejny eksponat związany z historią Twierdzy Przemyśl wzbogaciło się tutejsze Muzeum Narodowej Ziemi Przemyskiej. To model samolotu Morane-Saulnier H wykonany w skali 1:5 przez jednych z najlepszych polskich modelarzy – Piotra Łopalewskiego i Wojciecha Klimka.
– Historia samolotu Morane-Saulnier wiąże się z pierwszą odnotowaną walką powietrzną na świecie – czytamy na stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Przemyślu. – Podczas I wojny światowej sztabskapitan Piotr Nikołajewicz Niestierow, był dowódcą 11 Oddziału Lotniczego, który walczył w ramach rosyjskiego Frontu Południowo-Zachodniego, atakującego w głąb austriackiej Galicji. 8 września 1914 Niestierow wystartował z zamiarem odpędzenia austriackiego samolotu rozpoznawczego Albatros B.I, pojawiającego się nad siedzibą sztabu armii w Żółkwi. Leciał małym nieuzbrojonym jednopłatowcem Morane-Saulnier, prawdopodobnie w wersji G, postanowił staranować nieprzyjacielski austriacki samolot. Zamierzał uderzyć w górny płat samolotu wroga od góry podwoziem swojego samolotu, lecz w rzeczywistości uderzył go śmigłem. Na skutek uszkodzeń, oba samoloty uległy rozbiciu. Śmierć poniósł Niestierow i dwuosobowa załoga z austro-węgierskiej Flik. 11. Był to pierwszy taran lotniczy i zarazem pierwsza walka lotnicza na świecie. Bohaterski pilot rosyjski przeszedł również do historii jako pionier akrobacji lotniczej. Zasłynął z tego, że jako pierwszy na świecie w roku 1913 wykonał pętlę samolotem Nieuport. Muzeum w Przemyślu zamierza w niedalekiej przyszłości powiększyć swoja lotniczą ekspozycję o kolejne modele historycznych statków powietrznych, podtrzymując tym samym lotnicze tradycje Twierdzy Przemyśl. Jednym z elementów muzealnej, stałej ekspozycji poświęconej słynnej twierdzy oprócz wspomnianego modelu samolotu Morane-Saulnier H jest również Aviatic B1. (Życie Podkarpackie)

Reklama