Archiwum aktualności

Archiwalne wydanie tygodniowe: 01.10-07.10.2012 r.

• Jeszcze nie skończyła się budowa północno–wschodniej drogi obwodowej, a miasto już przymierza się do południowo–wschodniego odcinka. Dofinansowanie zagwarantowało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Budowa obecnej obwodnicy ma się zakończyć za kilkanaście dni. Po technicznych odbiorach, trasa ma być oddana do użytku na przełomie października i listopada. Połączy drogi krajowe nr 77 i 28. Zaczyna się obok wiaduktu szpitalnego przy Krakowskiej, a kończy rondem na skrzyżowaniu ulic Zana i Lwowskiej. Przed kilkoma latami planowano, że dalej trasa prowadzić będzie wzdłuż czteropasmowej Lwowskiej, aż do skrzyżowania na wysokości firmy Sanwil. W tym miejscu, rondem zaczynała by się druga części drogi obwodowej. Przecinając ulice Sielecką i Topolową, wbiłaby się w ul. Słowackiego, kilkaset metrów za wjazdem do specjalnej strefy ekonomicznej. Docelowo byłoby to dogodne połączenie z planowanym polsko – ukraińskim przejściem granicznym Malhowice – Niżankowice. Z tych planów budowlanych, ze względów finansowych, zrezygnowano.
- Wracamy do zamierzeń – oznajmia Wojciech Błachowicz, zastępca prezydenta Przemyśla. – Mamy już zapewnione z zewnątrz dofinansowanie na ich realizację. To 97,5 mln złotych. Ile będzie musiało dołożyć miasto? Niewiele. Według tzw. kosztorysu inwestorskiego, całość inwestycji pochłonęłaby 142 mln zł. Z tego 120 mln złotych kosztowałyby prace budowlane. 15 mln zł wykupy gruntów. Pozostałe 7 mln zł zarezerwowano na odszkodowania, np. za wykup domów.
- Są to jednak wyliczenia sprzed dwóch lat. Gdy była inna sytuacja na rynku i w branży budowlanej. Szacujemy, że koszt samych prac budowlanych udałoby się obniżyć do 100 mln złotych – mówi Błachowicz. Władze miejskie liczą również na dodatkowe wsparcie finansowe z rezerwy ministerstwa infrastruktury. Tak się działo podczas obecnej budowy obwodnicy. Do kasy miejskiej, z tego źródła wpłynęły 34 mln złotych. Teraz mogłaby być to kwota kilkunastu milionów złotych. Blisko 100 milionowe dofinansowanie to sukces w dzisiejszych czasach. Dlaczego wybrano Przemyśl? Budowa obecnej obwodnicy jest solidnie prowadzona. Jako jedna z nielicznych kraju, dużych budów drogowych, jest realizowana zgodnie z planem. W przyszłym roku powinny zakończyć się sprawy formalne. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć w 2014, a zakończyć w 2015 r.
- To będzie o wiele łatwiejsza budowa od obecnej. Z większych obiektów, do wykonania będzie jedynie wiadukt nad torami kolejowymi. Jednak teren jest o wiele łatwiejszy niż ten, na którym budowany jest obecna droga obwodowa. O wiele rzadziej zaludniony, nie będzie konieczności większych wyburzeń. Nie będzie poważniejszych utrudnień w ruchu samochodów – zaznacza Błachowicz. Nowa droga znacznie uatrakcyjni południowe dzielnice miasta. Głównie pod kątem inwestycyjnym. Pozytywnie wpłynęłaby również na istniejącą tutaj strefę ekonomiczną i podniosła jej walory.

Reklama